list w: Żagle

Genaker na jeziorze - czy warto?

person Autor: Agnieszka Opatowicz w: favorite Wyświetleń: 550

Czym jest genaker?

Genaker to jest lekki żagiel uszyty z nylonu, często bardzo kolorowy. Stawia się go fałem genakera albo spinakera, którego wyjście w maszcie znajduje się nad fałem przedniego sztaksla. Róg halsowy mocuje się do bukszprytu, kaczego dziobu lub po prostu na jachcie przed fokiem.

Genaker najlepiej sprawdza się w słabym wietrze kiedy chcemy jak najlepiej wykorzystać delikatne podmuchy do rozwinięcia większej prędkości. Oczywiście genaker genakerowi nie równy i istnieją różne typy tych żagli: pełniejsze lub bardziej płaskie, o większej albo mniejszej powierzchni. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o krojach żagli dodatkowych, zachęcam do przeczytania artykułu: Genaker czy spinaker, a może Code Zero?.

No dobra, wszystko brzmi dobrze, ale genakery zazwyczaj kojarzą nam się z regatami i szybkimi jachtami do wyścigów. Po co genaker na jachtach turystycznych?

Szybka turystyka

Na pewno znacie ten moment kiedy wiatr słabnie, prędkość maleje, a planowaliście przepłynąć jeszcze cały Niegocin. To są idealne warunki na postawienie genakera. Dzięki lekkim żaglom nie musimy uruchamiać silnika, kiedy się spieszymy, a słaby wiatr nam tego nie ułatwia.

Nowe oblicze starej pasji

Genaker lub Code Zero to doskonały sposób na obudzenie w sobie od nowa pasji do żeglowania. Jeżeli czujecie już znużenie spokojnym pływaniem i nie przynosi Wam to takiej radości jak na początku to może właśnie dzięki żaglom dodatkowym odkryjecie od nowa tą radość jaka towarzyszy poznawaniu nowych rzeczy?

Co potrzebujemy oprócz żagla?

Żeby postawić żagiel potrzebne jest wyjście na fał genakera lub spinakera w maszcie nad fałem foka. Bez tego, niestety, nic nie zrobimy. Jeśli jednak mamy takie miejsce, kolejną niezbędną rzeczą jest sam fał. Warto zwrócić uwagę, żeby użyć nierozciągliwej liny przeznaczonej na fały jak np. Lancelin Helios z rdzeniem z Dyneemy i oplotem z czarną Technorą. Unikniemy w ten sposób frustrującego luzowania się żagla na fale podczas pływania.

Potrzebujemy również miejsca na dziobie jachtu, do którego zamocujemy róg halsowy genakera. To może być bukszpryt, kaczy dziób lub oczko na pokładzie dziobowym. Ważne, żeby było wystarczająco wytrzymałe - w końcu tam będzie przyłożona siła popychająca nasz jacht do przodu.

Na koniec, pamiętajmy o akcesoriach - szotach i bloczkach szotów. Nie oszczędzajmy na długości lin, ponieważ genakery są dużymi żaglami i niepracujący szot musi być naprawdę mocno poluzowany.

Sposoby stawiania genakera

Luźno stawiane żagle

Najbardziej podstawową, ale też najmocniej angażującą załogę metodą jest stawianie luźnego żagla. Nie wymaga to żadnego dodatkowego sprzętu i sprawdza się na mniejszych jednostkach turystycznych. Oczywiście tak stawia się też genakery na dużo większych jachtach, głównie regatowych, ale to wymaga już sporej wprawy i dobrej koordynacji załogi.

Stawianie żagli dodatkowych ułatwia specjalna torba na genaker. Jest tak skonstruowana, że rogi żagla wystają w oznaczonych miejscach, co oszczędza nam rozkładania żagla na wietrze. Narożnik halsowy podpina się do wybranego miejsca na dziobie jachtu. Można użyć zwykłej szekli, ale lepiej sprawdzi się snapszekla. Następnie przypina się fał oraz szoty i można stawiać żagiel kontrolując go szotami.

Skarpeta (spi-sock)

Drugim sposobem na stawianie żagla, a raczej bardziej pasuje stwierdzenie: gaszenie genakera, jest tzw. skarpeta. Do tej metody potrzebujemy właśnie skarpetę. To jest długi, lekki pokrowiec zakończony plastikową obręczą, do którego podpinamy genaker, a następnie wciągamy całość fałem.

Obsługa genakera w tym przypadku polega na opuszczaniu i podnoszeniu skarpety fałem pokrowca, tym samym uwalniając lub zakrywając żagiel rękawem materiału. Podczas pływania na genakerze skarpeta jest podniesiona i znajduje się nad żaglem, a gasząc żagiel rozwijamy ją w dół. Obręcz z tworzywa zagarnia materiał żagla do środka i tym samym skutecznie go chowa.

Roler genakera

Najmniej skomplikowane, ale jednocześnie najdroższe jest rolowanie żagla na rolerze. Zaprojektowane w tym celu rolery są małe i płaskie. Zwijanie żagla odbywa się za pomocą liny bez końca tzw. liny obiegowej. To jest lina zaszplajsowana w pętlę, która przechodzi przez bęben rolera i wprowadza go w ruch obrotowy. Genaker lub Code Zero, w zależności od powierzchni, zwija się na taśmie wszytej w lik przedni lub na potrójnie plecionej linie antyskrętnej. Genakery półwiatrowe mają rękaw w liku przednim, do którego wsuwa się linę antyskrętną, a genakery pełnowiatrowe są przymocowane do kausz na końcach liny samymi rogami: halsowym i fałowym.

Rolery Facnor mają możliwość zwijania obu typów żagli na dokładnie tym samym modelu. Wystarczy dodać nakładkę FAST do genakerów pełnowiatrowych i gotowe. Dlatego kupując Code Zero z rolerem możecie w przyszłości zamówić również genaker pełnowiatrowy bez konieczności wymiany rolera.

Po żeglowaniu należy opuścić fałem zrolowany żagiel i schować go razem z rolerem do worka. Materiał żaglowy nie jest odporny na promieniowanie słoneczne i dłuższa ekspozycja może przyspieszyć zużywanie się żagla.

Dotarliście do końca? 

Mamy dla was nagrodę za wytrwałość.

Tylko do końca lipca (31.07.2023) dajemy rabat aż 30% na zestaw żagli dodatkowych z rolerem!

Zapraszamy do kontaktu z naszym działem sprzedaży - przez okienko wiadomości, mail zaglownia@sailservice.pl lub pod numerem telefonu +48 58 3222 800.

Komentarze

Brak komentarzy

Zostaw swój komentarz

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password