Z czego są wykonane oraz ile kosztują żagle - jaka jest cena m2?
Potrzebujecie nowych żagli, ale te wszystkie nazwy wydają się skomplikowane? Mam nadzieję, że przeczytanie tego krótkiego tekstu choć trochę rozjaśni temat i wejdziecie do żaglowni pewnym krokiem, wiedząc jakie żagle widzielibyście na swoim jachcie.
Żagle do jachtu - z jakiego materiału są wykonane?
Dawniej żagle szyło się z włókien naturalnych takich jak bawełna czy len. Z czasem zaczęło się odchodzić od tkanin roślinnych na rzecz tworzyw sztucznych - głównie poliestru. Obecnie prawie wszystkie żagle wykonane są z odmian poliestru, a te, które nie są, zawierają włókna aramidowe lub węglowe. Nawet tradycyjne jednostki pływają pod żaglami z tworzywa, które tylko imituje wygląd naturalnej tkaniny.
Dlaczego nie szyje się już żagli z bawełny?
Włókna naturalne, mimo swojego tradycyjnego wyglądu, mają szereg wad, które sprawiły, że zostały wyparte przez polimery.
Po pierwsze, bardzo łatwo się rozciągają, co powoduje trudności zarówno w użytkowaniu żagli jak i w ich projektowaniu. Żagle mają bardzo dokładnie zaprojektowany kształt, który zwiększa siłę nośną, czyli działa jak krzywizna skrzydła samolotu. Z czasem ten kształt się zmienia i żagiel gorzej pracuje. Tworzywa sztuczne są w stanie dłużej utrzymać odpowiednią głębokość, dzięki czemu jacht będzie sprawniej żeglował.
Jeśli już jesteśmy przy aerodynamice to przejdźmy do kolejnego zagadnienia - nierówności powierzchni. Jak się pewnie domyślacie, dla przepływu powietrza najkorzystniejsza jest jak największa gładkość. Bawełna składa się z wielu małych włókien, dzięki którym jest tak przyjemna w dotyku. Jednak z tego samego powodu na żagle lepiej nadaje się dakron, który jest utkany z bardzo długich jednolitych nici. Jeszcze doskonalszy pod tym względem jest laminat, ale o tym za chwilę.
Ostatnim problemem jest konserwacja i utrzymanie. Wodoodporność tworzywa ułatwia czyszczenie, przyspiesza schnięcie i opóźnia procesy butwienia i rozwój wszelkich glonów. Naturalne tkaniny wystawione na działanie deszczu i fal bardzo szybko zaczną się psuć.
Tkaniny żaglowe czyli dakron
Czym jest ten cały dakron? Dakron to jest tkanina, bardzo ciasno utkana z włókien poliestrowych. Najczęściej występuje w białym kolorze, ale może też być barwiona. Podstawowy dakron przeznaczony jest głównie na budżetowe żagle do jachtów czarterowych. Szyje się z niego w kroju horyzontalnym, czyli żagiel złożony jest z poziomych pasów materiału. Trochę lepsza wersja ma wykończenie chroniące przed słońcem i jest polecana na ciepłe akweny oraz na prywatne jednostki, gdzie jakość żagli ma większe znaczenie.
Powstały również dakrony do krojów radialnych - osnowa w nich jest mocniejsza niż wątek, dzięki czemu lepiej rozprowadzają siły w żaglu.
W ostatnim czasie wzrasta również popyt na dakron wzmocniony Dyneemą, czyli bardzo lekkimi i jednocześnie wytrzymałymi włóknami polietylenu o ultra wysokiej masie cząsteczkowej (to naprawdę jest nazwa Dyneemy!). Na ten materiał decydują się osoby, którzy wolą kupić żagle raz, a porządnie - nazywamy ten rodzaj żagli wyprawowymi, ponieważ można bez obawy o awarie okrążyć na nich świat. I to kilkukrotnie!
Obojętnie na jaki dakron się zdecydujemy, pamiętajmy, że z czasem każdy się trochę rozciągnie i zmieni swój kształt i teksturę. Jest to jednocześnie wada jak i zaleta, ponieważ nawet na rozciągniętych żaglach można pływać, a dakron, w przeciwieństwie do laminatu, potrafi być naprawdę długowieczny.
Laminat - przezroczyste, plastikowe żagle
Laminat żaglowy składa się z dwóch cienkich powłok i włókien pomiędzy nimi. Laminaty różnią się między sobą typem wierzchnich warstw oraz ułożeniem i rodzajem włókien.
Zewnętrzne warstwy
Cienki, przezroczysty film - najlżejsza opcja, wykorzystywana w żaglach typowo regatowych. Ma słabą odporność na zginanie i przecieranie.
Taffeta - matowa i raczej nieprzezroczysta, używana jest w laminatach turystycznych. Wzmacnia żagiel, dzięki czemu można go składać i używać jak żagiel dakronowy.
Lite Skin - cienka mata z losowo ułożonych krótkich włókien. Jest odporna na przecieranie i jednocześnie wyróżnia się wyglądem.
Włókna
Poliester - najczęściej stosowany w laminatach turystycznych, ale również w regatowych, kiedy reguły klasy zabraniają innych włókien.
Aramid - nazwami handlowymi odmian aramidów są: Kevlar, Nomex i Technora. Naturalnie aramidy mają żółty kolor, jednak czasami są barwione na czarno w celu zwiększenia ich odporności na UV. Są to bardzo wytrzymałe, lekkie i jednocześnie drogie włókna.
Węgiel - cienkie włókna węglowe przypominające strukturę grafitu. Bardzo lekkie, ale jednak mniej wytrzymałe niż aramidowe.
Laminaty używa się głównie w żaglach regatowych, rzadziej w turystycznych. Nie rozciągają się, więc żagle zachowują swój początkowy kształt, ale szybciej ulegają zniszczeniu niż żagle dakronowe. Bardzo ważne jest odpowiednio staranne składanie ich, a najlepiej rolowanie, oraz ochrona przed słońcem podczas postoju jachtu.
Ile kosztują nowe żagle - cena m2 żagla?
Cena żagla zależy głównie od powierzchni żagla i rodzaju materiału, ale również od szczegółów wykończenia. Różne opcje takie jak osłona UV na foku, pełne listwy oraz większa liczba refów w grocie podnoszą koszt.
No dobra, to ile kosztują żagle*?
Ceny zaczynają się od 220 zł netto za m2 foka z podstawowego dakronu bez osłony UV. Do tej ceny trzeba jeszcze, oczywiście doliczyć podatek VAT w wysokości 23%. Dakronowego grota z 1 refem kupimy od 250 zł netto/m2. Żagle radialne to już koszt co najmniej 320 zł netto/m2, a za dakron z dodatkiem Dyneemy zapłacimy około 2 razy więcej niż za podstawowy.
Metr kwadratowy laminatu poliestrowego z przeznaczeniem turystycznym kosztuje mniej więcej tyle samo co dakron do krojów radialnych, a laminaty regatowe lub z Lite Skin to już ceny rzędu 370 do nawet 600 zł/m2 .
Czytając ofertę na żagiel zwróćcie uwagę na opis wykończenia żagla; czy w cenie zawiera się osłona UV, pełne listwy, ile jest refów, czy w liku przednim grota są pełzacze, wózki, a może liklina. W naszych żaglach zawsze znajdziecie: icki, trymlinkę liku wolnego oraz firmowy worek na żagiel.
Jeśli chcecie poznać cenę na nowe żagle do Waszego jachtu, zapraszam do wypełnienia naszego nowego formularza wyceny żagla. Odpiszemy najszybciej jak możemy!
Link do formularza znajdziecie poniżej:
*Podane ceny są przykładowymi cenami netto za 1m2 żagla z lutego 2024 i nie stanowią oferty handlowej. Po wycenę żagli prosimy zgłosić się do biura SailService.
Komentarze
Zostaw swój komentarz