list w: Żagle

Jak zamawiać żagle? cz.2

person Autor: Agnieszka Opatowicz w: favorite Wyświetleń: 728

Druga część artykułu już gotowa! 

(Część pierwszą przeczytacie tutaj)

Życie nie jest bajką, a nasze jachty nie pływają po wodach w kreskówce, więc potrzebujemy czegoś więcej niż płaskiej jak prześcieradło powierzchni materiału (przy okazji polecam tekst o rodzajach materiałów na żagle Z czego są wykonane oraz ile kosztują żagle - jaka jest cena m2?). 

Z czego jeszcze składają się żagle?

Szczegóły żagli 

Żagiel żaglowi nie równy, więc sprecyzujmy co oznaczają najważniejsze dodatkowe opcje, które możemy wybrać podczas zamawiania żagli. 

nazwy części żagla

 

Fok lub genua

Osłona UV - pas wzdłuż lików: tylnego i dolnego wykonany z materiału odpornego na promieniowanie UV, najczęściej jest to tkanina akrylowa. Po zrolowaniu żagla zakrywa cały dakron i chroni go przed szkodliwymi promieniami słońca. 

Piana kompensacyjna - wyrównuje żagiel podczas zwijania na sztagu. Żagle nie są płaskie tylko mają pewną głębokość. Pasy piany w liku przednim wypełniają tą przestrzeń i pozwalają żaglowi zwijać się bardziej równomiernie. Razem z pianą najczęściej przyszywane są przedłużone wzmocnienia narożników, co razem pozwala nam bezpiecznie refować żagiel na rolerze, nie powodując jego nadmiernego rozciągania.

Raksy czy liklina - to jest zależne od typu naszego sztagu. Liklina pasuje do sztywnego profilu rolera, a raksy do stalówki. Oprócz klasycznych mosiężnych raks można wybrać lżejsze plastikowe, a także tasiemki z napami albo klamerkami lub rękaw zapinany na zamek.

Pionowe listwy - krótkie pionowe listwy w liku tylnym minimalizują łopotanie liku tylnego, dzięki czemu można zaprojektować mniejsze wcięcie i tym samym bardziej prosty lik tylny. Oznacza to większą powierzchnię żagla przy tych samych wymiarach jachtu. 

Grot 

Refy - dobrze jest mieć co najmniej 1 ref na grocie, a najbardziej popularne są 2 refy. Jeśli przewidujemy trudne warunki lub długie przeloty warto rozważyć trzeci ref. Refy to nie tylko dodatkowe luwersy (wzmocnione otwory) lub metalowe kółka wzdłuż lików, to również wzmocnienia z dodatkowych warstw materiału w narożnikach refowych oraz, w zależności co wybierzemy, remizki na refsejzingi lub sama refbanta.

Pełne lub krótkie listwy - pełne listwy są w poprzek całego żagla od liku przedniego do liku tylnego. Zwiększają trwałość żagla poprzez zapobieganie łopotowi oraz pozwalają zaprojektować większą powierzchnię niż przy listwach krótkich. Krótkie listwy dają natomiast większą możliwość regulowania głębokości żagla. Często zamiast samych krótkich listew szyje się żagle z listwami mieszanymi, czyli jedną lub dwiema od góry pełnymi, a z resztą krótkich. 

W grotach rolowanych również można zastosować listwy, tyle że pionowe (krótkie lub długie). Listwy te, tak samo jak w grotach klasycznie stawianych, dają możliwość „wygarbienia” (wydłużenia) liku tylnego i tym samym zwiększenia powierzchni żagla (lik tylny bez listew byłby wcięty).

Wózki, pełzacze albo liklina - typ liku przedniego zależy od naszych upodobań oraz od profilu masztu. Liklina to lina wszyta w żagiel, którą wsuwa się w likszparę masztu. Jest to najbardziej podstawowa opcja. Jeśli chcemy zostawiać żagiel na bomie, lepiej będzie wybrać pełzacze lub wózki. Wózki ułatwiają stawianie i zrzucanie żagla, ale pasują nie do wszystkich profili masztów oraz kosztują zdecydowanie więcej niż pełzacze. Pełzacze mogą być plastikowe lub metalowe. Należy dobrać ich model do wymiarów naszej likszpary. 

Lik dolny: wolny lub w likszparze - lik dolny grota może być wolny trzymając się w bomie jedynie za pomocą pełzacza szotowego. Takie rozwiązanie pozwala nam na luzowanie oraz wybieranie szkentli i tym samym na wypłaszczanie lub pogłębianie żagla. Drugą opcją jest wybór umieszczenia grota w likszparze bomu. To jest dobre rozwiązanie jeśli zależy nam na prostszej obsłudze żagla. 

Numer i logo - logo klasy lub modelu jachtu oraz numer rejestracyjny mogą być naklejone na grocie w formie naklejki z nylonu samoprzylepnego wyciętej na ploterze tnącym. 

Dodatki na oba żagle

Pasy trymowe - paski z samoprzylepnego nylonu naklejone w poprzek żagla. Są w kontrastującym kolorze, dzięki czemu możemy łatwo zobaczyć kształt żagla. 

Okno - umieszczone w dolnej części, wykonane z wytrzymałej folii, niekiedy wzmocnionej. Zwiększa widoczność po zawietrznej stronie jachtu. 

Icki - krótkie tasiemki naklejone na żagiel dają nam obraz przepływu powietrza wzdłuż żagla i pomagają ustawić żagiel pod najlepszym kątem do kierunku wiatru.

Jak zamówić nowy żagiel?

Jest kilka sposobów:

Możecie napisać do nas maila na zaglownia@sailservice.pl

Lub zadzwonić na numer +48 58 3222 800

Albo poprosić o wycenę przez nasz formularz kontaktowy, który poprowadzi Was krok po kroku

POPROŚ O WYCENĘ!

Zapraszamy!

Komentarze

dnia czwartek, lutego 22, 2024 Autor Doris Gda Link
Od razu chce się zamawiać, jesteście tak fachowi. Podziwiam i pozdrawiam :)

Zostaw swój komentarz

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password