list w: Żagle

Jaki żagiel kupić?

person Autor: Miachał Nowak w: favorite Wyświetleń: 590
Każdy żeglarz choć raz w życiu zadał sobie to pytanie. Kupno nowych żagli do jachtu to spory wydatek na lata, niosący z sobą różne dylematy związane z samym wyborem. W tym poście udzielimy wam kilku porad abyście unikali niepotrzebnych kosztów.
Jak mówi przysłowie „co jest do wszystkiego to jest do niczego” nie ma cudownego żagla, który sprawdzi się nam w każdych warunkach. Ważne aby nie starać się na siłę zamawiać żagli z zacięciem regatowym do jachtu który częściej użytkowany będzie turystycznie. Taki komplet nie da nam najlepszych możliwych osiągów na regatach, a w „codziennym” użytkowaniu będzie trudniejszy.

Jaki żagiel kupić- poradnik

Wybór żagla uniwersalnego na siłę, zwykle będzie złym wyborem ponieważ taki żagiel będzie stosunkowo krótko służył. Z naszego doświadczenia- jeśli okazjonalnie startujecie w regatach, najlepiej jest zamówić jeden komplet żagli typowo turystycznych oraz drugi komplet stricte performance na starty w regatach. Takie zestawy z pewnością lepiej będą spełniały swoją funkcję i dłużej nam posłużą. To tak jak z butami ? - jeśli będziemy posiadać tylko jedną parę, to szybko się zniszczy a w niektórych warunkach w ogóle się nie sprawdzi☹️

Trochę o materiałach i krojach…. ?

Tkanin na rynku jest bardzo dużo, jedne nadają się tylko na jachty regatowe a inne jedynie na turystyczne. Nie wszystkie też nadają się do każdego rodzaju krojów- są tkaniny które powinny być używane wyłącznie do krojów radialnych a inne jedynie do horyzontalnych.
Dla przykładu - jeśli chcemy uszyć żagle turystyczne z miękkiej i odpornej na zginanie tkaniny, niekoniecznie jest sens dopłacać za bryty radialne. Tkaniny poliestrowe jak dakron C-Breeze lub AP stworzone są do krojów horyzontalnych, i choć z upływem czasu takie tkaniny rozciągają i deformują się, to nawet rozciągnięte będą użyteczne przez długi czas. Miękkie tkaniny nie nadają się do żagli radialnych ponieważ taki żagiel na szwach utrzyma swoje parametry ale pomiędzy utworzą się nam wklęsłości które negatywnie wpłyną na jego aerodynamiczne właściwości.

Gramatura

Często z pewnością słyszycie popularne określenie „Dacron”, w rzeczywistości oznacza ono całą gamę tkanin żaglowych. Mamy podstawowy dacron do jednostek turystycznych i czarterowych, mamy dacron premium – z powłoką chroniącą przed niszczącym promieniowaniem UV, ale mamy także dacrony stworzone do szycia żagli w kroju radialnym. Dodatkowo każdy z tych dacronów występuje w różnych gramaturach – czyli po prostu różnej grubości materiału. Dzięki temu możemy szyć żagle na całą gamę jednostek: od małej Omegi po morskie Bavarie i Hansy. Do żagli na jachty śródlądowe używamy zazwyczaj gramatur od 210 g/m2 do 300 g/m2. Grubsze tkaniny są wykorzystywane na ciężkie jachty morskie o długości powyżej 35 ft.
Jak to działa? Im większy i cięższy mamy jacht tym większa siła jest potrzebna do napędzania go. Ta siła skupia się na żaglach, a one muszą być odpowiednio wytrzymałe i jednocześnie możliwie lekkie, żeby pracowały nam również przy słabszych wiatrach.

Na jaki akwen ?

Jachty pomimo swojej powtarzalności mogą posiadać pewne wady konstrukcyjne które jesteśmy w stanie skorygować ożaglowaniem, poprzez wypłaszczenie lub pogłębieniem któregoś z żagli. Żagle na ten sam model jachtu, ale na inny akwen, mogą a nawet powinny się różnić. Żagle na Mazury muszą być zupełnie inne niż na Zatokę Gdańską. Prawidłowo zaprojektowane będą się różnić kształtem, głębokością i doborem materiału.
Dla przykładu, na bardzo turystycznych jachtach jak Antila 24, gdzie kluczowe przy projektowaniu było wygodne wnętrze, maszt oraz miecz obrotowy jest trochę blisko dziobu. Aby nie występowała nawietrzność, należy w takim przypadku szyć duże i głębokie sztaksle i nie przesadzać z rozmiarem i głębokością grota. Podobne problemy występują na większości turystycznych jednostek ale nie tylko.

Tkaniny czy Laminaty…

…włókna kevlarowe, węglowe, poliestrowe, Aramidy, ultra PE, spectra, dacron, PEN, carbon, mylar jak się w tym wszystkim nie pogubić i która tkanina będzie dla mnie najlepsza ?
Tkaniny ‘laminatowe’ czyli składające się z folii jako tkaniny nośnej oraz włókien wzmacniających to bardzo szeroki wątek. Oczywiście wiele zależy od budżetu żeglarza, jeśli nie musi liczyć się z środkami, to może wybrać tkaniny laminatowe gdzie włóknami wzmacniającymi są mocne włókna węglowe, w połączeniu z włóknami aramidowymi (np. seria tkanin DP Black X-Tech). Włókna aramidowe, w połączeniu z włóknami poliestrowymi (np. seria Aramid Sport) lub też włókna węglowe połączone z włóknami poliestyrowymi (seria Carbon Sport Black).
Nieco bardziej budżetowe rozwiązania to np. seria PE black line, gdzie występują włókna PEN (dające 30-40% więcej odporności na rozciąganie niż włókna poliestrowe. Bardzo popularne są również tkaniny serii PX black lub PX , gdzie włóknami wzmacniającymi są włókna poliestrowe. Jest to budżetowe rozwiązanie, znakomicie sprawdzające się w przypadku mniejszych śródlądowych jednostek a jednocześnie bardzo korzystne cenowo.
Powyższy podział jest dosyć pobieżny, występują wersje wspominanych tkanin gdzie włókna mieszczą się pomiędzy warstwami tafety, której zastosowanie wpływa pozytywnie na trwałość takiego żagla. No i występują też wersje laminatów, które są specjalnie przygotowane do krojów klasycznych (horyzontalnych), gdzie włókna wzmacniające aramidowe mają specjalne ukierunkowanie, pomagające przenosić obciążenia przy zastosowaniu kroju horyzontalnego (np. seria EnduMax). Należy pamiętać że przy regatowych materiałach, poświęcając trochę z żywotności mamy pewność że nasz żagiel przez cały okres użytkowania doskonale utrzyma kształt i będzie mniej podatny na rozciąganie. I po raz kolejny, sztuka kompromisów ?.
Istnieją również tańsze laminaty do łodzi turystycznych jak DCX czy Flex Ultra. Są one stosunkowo odporne na gorszą obsługę, jednak nie aż w takim stopniu jak przy zwykłych tkaninach turystycznych. Jacht oczywiście poza użytkową funkcją musi cieszyć oko a takie żagle mają ten regatowy wygląd i styl ? Wykonane z nowoczesnej tkaniny żagle będą nam długo służyły jeśli będziemy prawidłowo się z nimi obchodzić. Nie zmienia to faktu, że z upływem czasu żagle tracą swój pierwotny kształt, w istocie ich sprawność spada. Dzieje się tak ponieważ we włóknach odkłada się osłabienie materiału- spowodowane naprzemiennym rozciąganiem skośnym oraz napięciami. W konsekwencji materiał żagla rozciąga się, zadany w żaglowni kształt żagla się deformuje, w efekcie siła ciągu maleje, a jacht nie żegluje już tak szybko jak wcześniej.
Jak możecie zauważyć wybór odpowiedniej tkaniny na żagiel to bardzo złożony proces i zależy od bardzo wielu czynników.?
Jeśli macie jakieś pytania, zapraszamy do kontaktu lub wpadnijcie do naszego nowego biura.?

Komentarze

Brak komentarzy

Zostaw swój komentarz

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password